Loader

Wat zijn conversiedoelen

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een conversiedoel is het beoogde doel dat je vooraf hebt gesteld om een conversie te bereiken. Door dit soort doelen te bepalen kan de effectiviteit van een marketingcampagne bepaald worden, ook kunnen er verbeterpunten uit voortkomen. Door conversies te meten kunnen de resultaten in kaart worden gebracht. Dit kan een verkoop zijn maar dat hoeft niet. Wat zijn conversiedoelen en waarom zijn deze zo belangrijk voor een online marketing strategie?

Definitie conversiedoelen?

Je hebt een ebook laten maken dat je wilt verspreiden onder jouw bezoekers. In dit ebook wordt meerdere malen verwezen naar de diensten of producten die je aanbiedt. Daarmee kan het conversiedoel van het ebook zijn om een product of dienst te verkopen. Maar daarvoor zal het ebook wel eerst van de site gedownload moeten worden. En die actie om een bestand te downloaden van de website behoort ook tot de conversiedoelen.

Doelen bepalen

Google Analytics heeft al vier standaard categorieën bepaald om conversiedoelen in te delen:

 

  1. Bestemming: De bezoeker moet een specifieke pagina bezoeken. Bijvoorbeeld de bevestiging na het succesvol invullen van een enquête formulier.
  2. Tijdsduur: De bezoeker moet een bepaalde tijd doorbrengen op een pagina. Bijvoorbeeld een lange pagina van een cursus.
  3. Aantal pagina’s per sessie: De bezoeker moet een aantal pagina’s op een website bezoeken in één sessie.
  4. Events: De bezoeker moet een specifieke actie uitvoeren zoals het bekijken van een video die vijf minuten duurt.

 

Voorbeelden van conversiedoelen

Het stellen van conversiedoelen is zeker niet beperkt tot verkoop of verwante zaken. Iedere organisatie kan eigen doelen stellen die aansluiten op de belangen van deze organisatie of vanuit de behoefte die bezoekers hebben. Naast de conversie naar een betalende klant zijn er ook doelen zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een gratis ebook of inschrijven op een mailing lijst.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close