Loader

Wat is click-through rate (CTR)?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij de click-through rate wordt het aantal keer dat een koppeling gezien wordt gedeeld op het aantal keer dat er op deze koppeling wordt geklikt. Dit is een manier om te bepalen of een internet marketing campagne succesvol is. Hoewel een hogere CTR wordt gezien als een betere resultaat, is het niet zomaar te bepalen wat deze ratio moet zijn. Wat is click-through rate en hoe kun je deze informatie op de juiste wijze analyseren?

Definitie click-through rate

Het doel van CTR is het aantal impressies af te zetten tegen het aantal clicks. Vaker klikken betekent in theorie dat de advertentie of ander soort koppeling aanspreekt bij de personen die de advertentie onder ogen krijgen. In tegenstelling tot een reclamespot op de televisie, is op internet bekijken (impressie) direct te koppelen aan interactie (click). Dat biedt meetbare data voor adverteerders en marketing strategisten. De CTR behoort tot de voornaamste criteria om het succes van een marketingstrategie te bepalen.

Wat is een goede CTR?

De eerste banner advertentie uit 1994 had een click-through rate van maar liefst 44%, tegenwoordig is een percentage van 0,2 / 0,3 % een gemiddelde score. Hoe groter de betrokkenheid bij, of relevantie voor de bezoeker, hoe groter de CTR zal zijn. Zo worden koppelingen in een nieuwsbrief die mensen op aanvraag ontvangen doorgaans vaker geklikt dan ongevraagde advertenties op een website. De keuze voor het juiste platform en de juiste doelgroep is minstens zo belangrijk als de vormgeving van een banner. Mooie beloftes en wervende taal kan helpen de click-through rate hoger te maken, maar conversie optimalisatie komt alleen als deze beloftes worden waargemaakt.

CTR is een waardevol meetpunt in het bepalen van het succes dat een marketingcampagne heeft, maar het is zeker niet het enige meetpunt dat telt. De internetgebruiker is steeds kritischer geworden en zal ongewenste informatie snel overslaan, of direct afhaken na die kostbare klik.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close