Loader

Wat is brainstormen?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Brainstormen is een creatieve methode waarin meerdere participanten snel ideeën naar voren brengen zonder filter of kritiek. De resulterende informatie wordt later geëvalueerd in de hoop nieuwe inzichten op te doen die verder verwerkt kunnen worden in een project of een doorlopend proces. Wat is een brainstorm en is dit een effectieve methodiek?

Wat is brainstormen?

Het brainstorm concept werd voor het eerst gepubliceerd in het boek “Applied Imagination” door Alex F. Osborn in 1953. Het komt voort uit de Indiase Prai-Barshana techniek die al 400 jaar oud is. In beginsel mogen alle participanten zonder enige vorm van kritiek suggesties ter tafel brengen, waarbij de focus ligt op kwantiteit. Alles mag genoemd worden zonder restricties, met als doel een optelsom die meer bedraagt dan de losse elementen. Er zijn diverse variaties op de standaard methode, zoals anoniem ideeën noteren, de groep rondgaan met aanvullingen per persoon of een associatie methode. Naast pen en papier wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen.

Zo wordt een brainstormsessie uitgevoerd:

  • Eerst wordt er een groep samengesteld met personen die de nodige kennis en expertise bezitten over een afgebakend onderwerp.
  • Dan volgt er een inventarisatie van ideeën die bijvoorbeeld op een whiteboard worden genoteerd of met losse briefjes op een prikbord worden verzameld.
  • De losse ideeën kunnen gebundeld worden in groepen of categorieën om meer structuur aan te brengen.
  • Na het ophalen van alle ideeën en opmerkingen vindt er een evaluatie plaats. Deze evaluatie wordt niet per definitie door de groepsleden uitgevoerd, maar dit is wel mogelijk.

Is het een nuttige methode?

Brainstormen is een snelle manier om veel informatie op te halen, waarbij kwantiteit wel boven kwaliteit prevaleert. Mondige participanten kunnen een onevenredig grote invloed uitoefenen op het proces, personen die wat minder op de voorgrond treden krijgen niet altijd de ruimte om zich voldoende te uiten. Een alternatief is ‘brainwriting’ waarbij de focus ligt op geschreven suggesties.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close