Loader

Wat is een Bounce Percentage?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Het bounce percentage, of in het Engels de bounce rate, geeft het percentage aan van het aantal bezoekers op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaat. Er zijn verschillende redenen waarom dit plaatsvindt, door het bounce percentage te berekenen krijg je meer inzicht in de kwaliteit van een webpagina. Wat is bounce percentage en hoe kun je deze berekenen? Dat lees je op deze pagina.

Definitie van bounce percentage

Wanneer een bezoeker op een hoofdpagina komt en zonder door te klikken naar een subpagina is dat meestal geen goed teken. Door deze bezoekers apart te tellen kan een bounce rate worden bepaald. Wanneer het bounce percentage hoog ligt is dat een reden om de kwaliteit van de pagina te evalueren en waar mogelijk aanpassingen te maken. Het betreft dus specifiek niet doorklikken naar een andere pagina, dus niet het verlaten van een pagina. In dat geval spreken we van een exit rate.

Belangrijke redenen om de pagina te verlaten

De bouncepercentage betekenis bepalen is slechts de eerste stap, er moet ook bekeken worden waarom mensen direct afhaken. Hier zijn een viertal redenen:

  • De pagina is niet relevant voor de oorspronkelijke vraag of zoekopdracht.
  • Op een productpagina staat “uitverkocht” of “niet meer leverbaar”.
  • De pagina is niet geoptimaliseerd waardoor deze niet of niet juist weergeeft.
  • Het is niet duidelijk welke actie er verlangd wordt van de bezoeker.

Hoe kun je een berekening maken?

Het bounce percentage berekenen werkt als volgt: Het aantal bezoeken aan een losse pagina wordt gedeeld op het totale aantal bezoeken aan een website. Wanneer een site 100 bezoekers trekt waarvan 50 bezoekers afhaken zonder door te klikken ligt het bounce percentage op 50%. Per type pagina kan een ander percentage acceptabel zijn. Een winkelpagina heeft een ander doel dan een landingspagina. Een hoog percentage betekent wel dat verdere analyse door een SEO expert gewenst is.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close