Loader

Wat zijn bezoekersstatistieken?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

In bezoekersstatistieken worden er verschillende meetpunten bepaald om het gedrag van bezoekers op een website in kaart te brengen. Op basis van deze informatie kan de website verbeterd worden, en de marketing strategie kan indien nodig worden aangepast. Per website en doelstelling kunnen er andere meetpunten van belang zijn. Wat zijn bezoekersstatistieken en hoe kun je deze analyseren?

Definitie bezoekersstatistieken

Het meest eenvoudige meetpunt voor een website, webpagina, blog post op Facebook of video op YouTube is het aantal mensen dat deze boodschap gezien heeft. Dit kan een indicatie zijn van de populariteit, maar je kunt er verder weinig conclusies uit trekken. Door bezoekersstatistieken te analyseren en diverse meetpunten te bepalen wordt het gedrag van bezoekers veel inzichtelijker. Op basis van deze data wordt een analyse uitgevoerd, aan de hand van de conclusies kan een website aangepast worden om bijvoorbeeld de conversie te optimaliseren of om mensen langer op de site te houden.

Website optimalisatie

Om een website te verbeteren is informatie nodig van gebruikers. Met uitgebreide bezoekersstatistieken kun je enorm veel data verzamelen. Dit kan op individuele basis plaatsvinden, vaak betreft het een gemiddelde van veel bezoekers. Dit zijn enkele meetpunten die vaak gebruikt worden:

  • Waar komen bezoekers vandaan?
  • Zijn ze direct binnengekomen of via een ander kanaal?
  • Hoeveel tijd brengen ze door op de website?
  • Hoeveel pagina’s worden er bezocht?
  • Leidt het bezoek tot conversie?

Google Analytics

Er zijn diverse programma’s om de bezoekersstatistieken te analyseren, Google Analytics is het meest bekend. Omdat de resultaten vaak toegepast worden op zoekmachine optimalisatie spreekt het voor zich om Google Analytics te gebruiken, de software is ook gratis te gebruiken. Uiteraard zijn er naast SEO ook andere toepassingen waarbij de analyse van bezoekersdata nuttig kan zijn, zoals bepalen waarom een bezoek niet leidt tot de gewenste conversie.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close