Loader

Wat is een bannerpositie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bannerpositie staat voor de plek die een banner inneemt op het scherm. Naast boven, onder, links en rechts kan een banner advertentie ook over het beeld geplaatst worden op een vaste of dynamische positie. Wat is een bannerpositie en hoe wordt deze positie bepaald?

Definitie bannerpositie

Naast het formaat van een banner speelt de positie ook een belangrijke rol bij de zichtbaarheid van banners. Een advertentie die bovenaan in beeld staat wordt direct gezien bij het laden van een pagina, wanneer dezelfde banner onderaan staat zal deze niet altijd direct zichtbaar zijn. Bij het berekenen van impressies in de statistieken zullen beide banners geteld worden, terwijl de onderste advertentie wellicht niet eens gezien is door de bezoekers. Ook een positie links of rechts in beeld kan verschil maken. Zo wordt in veel talen van links naar recht gelezen, bij het ‘scannen’ van pagina’s zal de linkerzijde van de pagina doorgaans beter gezien worden dan de rechterzijde. Daarmee is het bepalen van de juiste bannerpositie niet altijd even eenvoudig. Doorgaans zal een advertentie of andere melding duidelijk zichtbaar moeten zijn zonder de leesbaarheid van de rest te verstoren.

Zwevende banners

Het is ook mogelijk om een banner over de pagina heen te leggen, als los onderdeel in plaats een vast element. De bannerpositie kan hierbij dynamisch zijn, bijvoorbeeld in het midden van de pagina of in een hoek. Per apparaat of scherm kan de weergave afwijken wanneer er gebruikt wordt gemaakt van percentages in plaats van specifieke coördinaten. Dit soort banners kunnen als storend worden ervaren, er is vaak een actieve handeling vereist om dit soort meldingen te verwijderen. De zichtbaarheid en interactie wordt daarmee hoger, met het risico op irritatie bij de bezoeker. Adblockers kunnen zwevende banners blokkeren, door deze elementen tot onderdeel te maken van de pagina zijn ze met Adblockers niet altijd te verwijderen. Dit kan zeker bij betalende adverteerders een voorwaarde zijn. Geblokkeerde banners worden in principe niet als impressie geteld, hoewel dit afhankelijk is van de wijze waarop deze pop-up worden geladen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close