Loader

Wat is balansen?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Balansen is een term die gebruikt wordt bij winkels die een fysieke voorraad bezitten. Omdat ervoor te zorgen dat de voorraad in het computersysteem overeenkomt met de werkelijke voorraad, wordt periodiek een handmatige telling uitgevoerd van de producten in het magazijn en de winkel. Welke soorten balansen zijn er en hoe werkt dit met online webshops?

Wat is balansen?

Voorraadbeheer van winkels werkt op basis van software, die gekoppeld is aan een kassa systeem. Wanneer er een product wordt gescand, of online wordt gekocht gaat de voorraad omlaag. Door verschillende omstandigheden kan het voorkomen dat de administratieve voorraad afwijkt van het werkelijke aantal producten. Met balansen van een winkel worden mogelijke fouten in de telling opgespoord en opgelost.

Welke soorten balansen zijn er?

Naast productbeheer is er ook nog de fiscale balans. Dit zijn verschillende soorten balansen:

  1. Debet en credit: Letterlijk staat dit voor “hij moet betalen” en “hij leent uit”. Het gaat dus om het geld dat nog geïncasseerd moet worden, en het geld dat nog betaald moet worden.
  2. Activa en passiva: De activa zijn alle bezittingen, de passiva zijn financiële verplichtingen die een persoon of bedrijf heeft.

Balans bepalen in webshops

Met de toenemende populariteit van webshops is de noodzaak voor nauwkeurig balansen verder toegenomen. Klanten komen via meerdere kanalen binnen omdat er geen limiet is aan kassa’s. Klanten plaatsen producten in een winkelmandje en haken af, of bestellen op hetzelfde moment een artikel. Daarnaast kunnen er ook fouten gemaakt worden in het magazijn waardoor de voorraad niet altijd klopt. Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van derde partijen zoals bij Bol.com of Amazon.nl dan wordt het beheer nog complexer. In marketing wordt ook gebruik gemaakt van fictieve schaarste. Denk aan een melding zoals “nog enkele stuks op voorraad” of “5 personen bekijken momenteel deze pagina. Deze informatie is niet altijd accuraat, en kan gebruikt worden om een conversie tot stand te brengen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close