Loader

Wat is bait and switch?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bait and switch is een misleidende vorm van verkoop, waarin een aantrekkelijk aanbod wordt gemaakt met als doel een andere verkoop tot stand te brengen. Het wordt ook gebruikt als een vorm van marketing, waarbij het in een aantal gevallen aangemerkt kan worden als fraude. Wat is bait and switch en waar ligt de grens bij misleidende advertenties?

Wat is bait and switch?

Een winkel adverteert met de nieuwe iPhone, uit voorraad leverbaar. Een klant gaat naar de winkel maar het toestel blijkt uitverkocht te zijn. De verkoper biedt een andere smartphone aan, een Android toestel met dezelfde functionaliteit maar dan een stuk goedkoper.

Op zich is er niets aan de hand. De winkel had daadwerkelijk iPhones op voorraad, die waren inderdaad uitverkocht, en het alternatief biedt gelijkwaardige opties voor een lager bedrag. Dit scenario kan geheel legitiem zijn, toch zijn er een aantal punten die wijzen op een bait and switch scenario:

  • Hoe groot was de voorraad eigenlijk? Met twee toestellen in het magazijn en een grote advertentie in de krant is de kans groot dat een klant misgrijpt.
  • Wanneer het alternatief, een “Android Pear X10S” in dezelfde advertentie had gestaan had de winkel waarschijnlijk beduidend minder klanten getrokken.

Het verschil tussen overmacht en misleiding is de intentie; bij bait and switch wil de aanbieder op voorhand een ander product verkopen dan wordt aangeboden, maar de klant is hier niet van op de hoogte. “Bait” is het Engelse woord voor “aas”, in plaats van een sappige worm aan de haak blijkt deze op het laatste moment vervangen te worden met een stukje droog brood. Omdat het alternatieve product niet altijd minderwaardig hoeft te zijn is bait and switch niet per definitie oplichting. Maar de verkoper gebruikt een meer aanlokkelijk aanbod voor de klant om er zelf beter van te worden. Daarmee is het de vooropgestelde intentie die deze actie misleidend maakt. De grens tussen legaal en illegaal is hierbij niet direct te definiëren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close