Nog belangrijker is misschien wel de vraag hoe je optimaal gebruik maakt van backlinks, maar ook hoe je ze überhaupt krijgt. Dit is een van de grootste uitdagingen waar ook wij ons bij DoubleSmart dagelijks over buigen. Hieronder delen we alles wat jij moet weten rondom de backlink: dé backbone van goede zoekmachine optimalisatie.
In dit artikel gaan we onder andere in op:
Backlinks zijn links die vanaf de ene website verwijzen naar een pagina op een ander domein. Ze worden daarom ook wel externe links, of inkomende (inbound) links genoemd. Al die binnenkomende backlinks maken samen het linkprofiel van een website op, wat een belangrijke rol speelt in SEO.
Dit onderscheidt backlinks dus duidelijk van interne links , die vanaf de ene pagina op een website verwijzen naar een andere pagina op hetzelfde domein. Beide typen links spelen een belangrijke rol in het indexeren en ranken van de pagina’s op je site door Google en zijn dus een essentieel onderdeel van je SEO strategie.
Een backlink vanaf een ander domein naar een pagina op jouw website kun je zien als een “stem” op de betrouwbaarheid van jouw content. Blijkbaar vond die andere website de informatie op jouw pagina goed en relevant genoeg om er vanaf de eigen site naar te verwijzen.
Crawlende bots van zoekmachines zijn voortdurend bezig om links (zowel interne links als deze externe backlinks) te volgen om het internet te indexeren. Ook zij zien dus die “stem”, wat in feite zegt: “Deze content is de moeite waard.”
Hoe meer van dat soort stemmen (backlinks dus) naar jouw pagina, hoe hoger de zoekmachine die pagina zal waarderen. En dus hoe hoger die pagina in de zoekresultaten zal verschijnen. Plat gezegd betekent meer backlinks maken dus de kans op hoge plaatsen in de zoekresultaten groter.
In de loop der tijd zijn backlinks SEO steeds meer gaan beïnvloeden, maar ze hebben altijd al een rol gespeeld in het algoritme van Google.
Sterker nog: het was de basis waar Google zich ten tijde van haar intrede wist te onderscheiden van bestaande zoekmachines. Het algoritme van Google (PageRank) was revolutionair omdat het als eerste algoritme gebruik maakte van backlinks om te beoordelen hoe betrouwbaar een website was, in plaats van alleen te kijken naar het gebruik van keywords.
Een groot onderzoek van Backlinko uit 2020 liet zien dat backlinks nog altijd één van de belangrijkste ranking factoren is die je uiteindelijke positie op de SERP (Search Engine Result Page, oftewel de zoekresultatenpagina) van Google bepaalt.
Genoeg reden dus om je goed te verdiepen in backlinks en ze écht goed te leren begrijpen. Want de ene backlink is de andere niet.
We vergeleken backlinks met stemmen voor de waarde en betrouwbaarheid van jouw pagina’s. Maar anders dan bij democratische verkiezingen, is in dit geval niet elke stem even veel waard.
Dat wil zeggen: de ene backlink zal jouw SEO inspanningen een stuk meer helpen dan de andere.
Ook daar is in de loop der jaren veel in ontwikkelt. Ooit ging het om kwantiteit, hoe meer inkomende links hoe beter. Inmiddels kan één hoge kwaliteit backlink meer waard zijn dan duizenden links van lage kwaliteit.
En die hoge kwaliteit externe links hebben doorgaans een aantal dingen gemeen. Dit zijn de belangrijkste kenmerken waar je goede backlinks aan kunt herkennen.
Een link vanaf de website van het ministerie van financiën is meer waard dan die van de site van je oom, die zelfstandige boekhouder is. Dat komt doordat de website van het ministerie een hogere domein autoriteit heeft dan de site van je oom.
(Als dat niet het geval is dan komen we graag met je oom in contact, want dan is hij blijkbaar uitzonderlijk goed in SEO.)
Die domein autoriteit is weer gebaseerd op de inkomende links van het domein zelf: hoe meer binnenkomende links (en hoe hoger de kwaliteit daarvan), hoe hoger de autoriteit van dat domein. En hoe hoger die autoriteit, hoe hoger de waarde van een backlink vanaf dat domein.
Het komt er dus op neer dat hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer autoriteit een stem (backlink) vanaf dat domein ook weer doorgeeft aan de pagina waar die link naar verwijst.
Daarmee komen we meteen aan een van de grootste uitdagingen van linkbuilding (het verzamelen van backlinks om hogere posities in Google te halen): hoe waardevoller een backlink, hoe moeilijker deze doorgaans is om te krijgen.
Ook de ankertekst – het zichtbare tekstuele gedeelte van een link – heeft grote invloed op hoe waardevol een backlink is.
De ankertekst geeft namelijk informatie over het “doel” van de link. Idealiter bevat dit dan ook de zoekterm waarop je wilt ranken met de pagina die de link ontvangt. Voor Google is dat namelijk een extra signaal dat jouw pagina echt over dat onderwerp gaat.
Een onderzoek van Ahrefs onder honderdduizenden webpagina’s toonde een duidelijk verband aan tussen ankerteksten met de zoekterm en hogere noteringen op die term.
Maar zoals met zoveel in het leven geldt: mate is belangrijk. Je wilt ook geen linkprofiel dat voor 90% bestaat uit dezelfde ankerteksten. Dat is namelijk niet natuurlijk en voor Google dus een teken dat je probeert de boel te manipuleren.
Het is daarom belangrijk om de juiste balans aan te houden tussen duidelijke, maar natuurlijke ankerteksten.
Die link van het ministerie van financiën is een heel waardevolle backlink voor je boekhoudende oom, maar voegt minder toe aan de webshop met zelfgebakken taarten van je nichtje.
Dat wil zeggen: Google waardeert links naar content veel meer wanneer ze afkomstig zijn van een website over hetzelfde onderwerp. Heb je een artikel met tips voor het lopen van een marathon geschreven, dan heb je dus veel meer aan een backlink van websites over sport en hardlopen, dan van een website over huisdieren. Hoe hoog de autoriteit van die laatste site misschien ook is.
Ook hierbij is een goede maatstaf weer hoe logisch de link is, net als bij de gebruikte ankerteksten.
Een website kan bij een link aangeven dat zoekmachines die moeten negeren door een no-follow tag toe te voegen. Dat zorgt ervoor dat de bot van een zoekmachine die link niet volgt en dus niet “ziet” als een stem voor jouw pagina, zelfs als hij naar jou verwijst.
Alleen do-follow links voegen dus iets toe aan de autoriteit – en dus de ranking kansen – van jouw website. De volgende typen links zijn vaak no-follow (en meestal toch al niet de moeite waard):
In theorie kun je natuurlijk honderden links van hetzelfde domein ontvangen. Veel meer impact maken echter backlinks van verschillende domeinen.
Om toch weer de parallel met verkiezingen te trekken: iedereen mag maar één keer stemmen. En hoewel het een website vrij staat om zo vaak naar jou te linken als gewenst, is het vooral die eerste stem die echt meetelt.
Net als bij de kwaliteit (autoriteit) van inbound links geldt dus ook hier: meer is niet altijd beter. Vaak is het beter om minder links van verschillende domeinen te krijgen, dan honderden links van één domein.
Je hebt inmiddels een behoorlijk goed beeld van het belang van backlinks en begrijpt wat binnenkomende links tot goede backlinks maken. Je hebt kunnen lezen dat er heel wat factoren een rol spelen bij de vraag hoeveel waarde een link naar jouw pagina heeft. Het krijgen van de juiste en meest waardevolle links is een uitdaging.Daarom is het nu tijd om te kijken naar de beste linkbuilding strategieën. Oftewel: best practices die ervoor zorgen dat waardevolle sites naar jou willen linken en om het maximale te halen uit de links die je weet te verzamelen.
Misschien wel de beste manier om te zorgen voor waardevolle backlinks naar jouw pagina’s, is door content te maken waar andere websites graag naar linken.
Dat klinkt als een open deur, maar het is goed om je ervan bewust te zijn welke content backlinks aantrekt, of daar althans de grootste kans voor heeft. Hier ligt dan ook de reden waarom SEO en een goede contentstrategie zo nauw met elkaar verbonden zijn. Het is namelijk de echt goede, unieke en waardevolle content die het meeste kans heeft een backlink in de wacht te slepen.
Mik erop om de meest waardevolle content in jouw niche te schrijven, iets waar iedereen die schrijft over hetzelfde onderwerp profijt van kan hebben. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld dit mega artikel van Backlinko waarin ze ruim 200 Google ranking factoren verzamelen.
Ook een uitgebreide handleiding voor hoe je doelgroep een bepaald probleem of uitdaging moet aanpakken werkt goed. Wanneer je de beste content daarover biedt, is de kans groot dat iemand ernaar linkt wanneer dat onderwerp aan bod komt in een van hun artikelen.
De hierboven strategie zet heel erg in op kwalitatieve content, maar houdt je nog steeds vrij afhankelijk van de vraag of andere sites uit zichzelf naar je linken. Met de roundup strategie die we nu gaan bespreken, neem je daar wat meer controle over.
Een roundup is een artikel dat bestaat uit een verzameling links rondom een bepaald onderwerp. Die link verwijst dan bijvoorbeeld naar de site van iemand die zijn of haar inzicht op het onderwerp heeft gedeeld, of naar een artikel om dieper te bestuderen.
Met andere woorden: het zijn artikelen die worden gemaakt met als doel om naar anderen te linken. Vaak zijn dit ook juist autoritaire domeinen, met een oprecht doel om de best mogelijke content voor hun lezers te bieden. Een ideale kans om een backlink te scoren dus.
Je kunt op zoek gaan naar roundup artikelen in jouw niche en de toevoeging van jouw eigen content pitchen.
Of je kunt zelf zo’n roundup artikel maken en verschillende experts uit jouw niche uitnodigen om hun inzicht erin te delen. Grote kans dat ze het uiteindelijke artikel op zijn minst delen nadat je het hebt gepubliceerd, maar als het waardevol genoeg is zullen zij (en anderen die het artikel goed genoeg vinden) er mogelijk zelfs naar linken.
Dit is ook een veel gebruikte backlink strategie die is gebaseerd op het feit dat online informatie voortdurend verandert en dus snel verouderd raakt.
Deze tactiek bestaat uit drie stappen:
Mogelijk verwijzen websites nog steeds naar content of pagina’s op dat oude domein die niet meer werken. De meeste website eigenaren zullen het waarderen om daarop gewezen te worden: het is immers in hun eigen nadeel om een niet-werkende link op de site te hebben.
Dit is een tactiek die erg lijkt op de moving man methode. Je gaat hierbij op zoek naar pagina’s met een 404-foutmelding, waar jij een alternatief voor kunt bieden.
Ook hierbij help je de webmaster dus om doodlopende links te repareren, om het voor die website aantrekkelijker te maken om naar jou te linken. Zo kun je dat aanpakken:
Last but not least: één van de beste en meest gebruikte tactieken voor het verkrijgen van backlinks is gastbloggen, oftewel: het schrijven van een blogpost of artikel voor een andere website.
Door waardevolle content te schrijven voor andere websites, kun je jouw domein autoriteit (en daarmee je organische verkeer) een flinke boost geven. Het zorgt niet alleen voor sterke backlinks, maar bouwt ook nog eens aan je digitale merk en naamsbekendheid doordat je steeds meer bekend komt te staan als de autoriteit rondom jouw onderwerp.
Niet iedere website zit erop te wachten om jouw gastartikel te publiceren, maar er zijn zat websites die zitten te springen om goede content. Hier zijn een paar tips om die sites op het spoor te komen:
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Aan backlinks komen is één van de grootste uitdagingen waar je voor staat om je organische zoekresultaten te verbeteren. De beste manier om ze te krijgen is met ijzersterke, waardevolle content. Zowel op je eigen site als in de vorm van gastblogs.
Wat backlinks doen voor je website is te vergelijken met een verkiezing. Iedere backlink naar jouw pagina kun je zien als een “stem” voor die pagina, waardoor de kans dat hij de Google verkiezing wint (bovenaan komt bij een zoekopdracht) groter wordt. Alle backlinks samen bepalen de autoriteit van een website domein.
Een goede backlink is een link vanaf een domein dat zelf ook een hoge autoriteit heeft, het liefst met veel (organische) website bezoekers. Bovendien is een goede link afkomstig van een website die actief is in dezelfde niche als het onderwerp waar je zelf op probeert te ranken.