Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een advertorial is een advertentie die wordt gepresenteerd als een redactioneel artikel. Dit kan in print media zijn, online wordt deze vorm ook vaak gebruikt om producten en diensten aan te prijzen, of om een boodschap uit te dragen. Wat is een advertorial en hoe zijn deze herkenbaar voor het publiek?

Definitie advertorial

Het woord “advertorial” bestaat al zeker sinds 1946. Het betreft een samenvoeging van de woorden “advertentie” en “editorial”. Normaal gesproken zijn advertenties en redactionele artikelen strikt van elkaar gescheiden, bij een advertorial wordt er bewust een combinatie gemaakt. De advertorial betekenis online is niet strikt hetzelfde zoals deze in traditionele media wordt toegepast. Met name hoe transparant het commerciële deel wordt gebracht staat regelmatig ter discussie.

Hoe zien advertorials eruit?

Een bekend advertorial voorbeeld is een pagina van een bedrijf die medische hulpmiddelen aanbiedt via huis-aan-huis bladen. Ze worden opgemaakt als informatieve artikelen, met ogenschijnlijk objectieve informatie. Daarbij wordt het productassortiment gepresenteerd als oplossing voor het gestelde probleem. Doorgaans zal er het woord “advertorial” boven staan, al is dit niet altijd even duidelijk voor de lezer. De meest voorkomende vormen zijn:

  1. Afbeeldingen waarbij de adverteerder een merk, product of dienst op een positieve wijze onder de aandacht wil brengen.
  2. Opiniestukken met als doel de algemene discussie te beïnvloeden, bijvoorbeeld met politiek gerichte content.
  3. Journalistieke content die feitelijk correct is, en samengesteld is vanuit een journalistiek standpunt, met als financier een bedrijf of organisatie met een vooropgesteld belang.

Advertorial gebruik online

Online worden landingspagina’s en gastblogs vaak ingezet om advertorials te publiceren. Hierbij wordt niet altijd duidelijk aangegeven dat het wervende publicaties betreft. Bij een landingspagina wordt objectieve informatie gebruikt met als doel een product of dienst te verkopen, waarbij de informatie met name wordt geselecteerd op conversie van de bezoeker. Een gastblog kan duidelijk kenbaar gemaakt worden door bijvoorbeeld een bedrijf als auteur te noemen, wanneer het ‘van de redactie’ afkomstig is kan de schijn worden gewekt dat het een objectieve berichtgeving betreft. De grens tussen advertentie en redactioneel artikel is daarmee niet duidelijk te definiëren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z