Loader

Wat is acroniem

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een acroniem is een afkorting die bestaat uit de eerste letters van andere woorden, en uit te spreken is als een woord. Deze afkortingen zijn vaak bekender dan de originele term die afgekort wordt. Binnen online marketing en zoekmachine optimalisatie worden verschillende termen door elkaar gebruikt met een iets afwijkende betekenis. Wat is acroniem en wat is de impact hiervan op zoekmachine optimalisatie?

Definitie acroniem

Er zijn drie termen die vaak door elkaar gebruikt worden maar toch een andere betekenis hebben:

  1. Afkorting staat voor een ingekorte versie van een woord zoals “enz” in plaats van enzovoorts.
  2. Abbreviatie of afkorting staat voor een groep woorden waarvan alleen de eerste letters gebruikt worden zoals “KLM”.
  3. Acroniem is een vorm van afkorting waarbij de letters tezamen uit te spreken zijn als een nieuw woord zoals PIN.

In praktijk worden deze drie vormen vaak afkortingen genoemd. Met name online worden punten “.” tussen de letters niet geschreven. Deels om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten en tevens om de leesbaarheid te verbeteren. Op deze pagina beschrijven we met name de acroniem betekenis.

Acroniem voor marketing

Woorden vormen met losse letters kan voor marketingdoeleinden heel interessant zijn. Zo wordt de officiële term “persoonlijk identificatienummer” zelden gebruikt terwijl iedereen de korte versie PIN kent. Lange titels worden vaak bewust zo geformuleerd dat ze goed uit te spreken zijn zoals UNESCO of HEMA. Bij geschreven tekst is dit van minder belang.

Gebruik voor SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit is overigens een abbreviatie omdat het niet als losstaand ‘woord’ wordt uitgesproken. Kortere termen die eenvoudig te schrijven zijn scoren goed in zoekmachines, bij overeenkomstige acroniemen en afkortingen kan dit wel tot verwarring leiden. Zo kan WTC staan voor “World Trade Center” terwijl het ook als de kreet “What The Crap” wordt gebruikt. Met het toenemende aantal spraakopdrachten zal de focus steeds meer komen te liggen op termen die eenvoudig uit te spreken zijn en herkenbaar zijn voor spraakassistenten.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close