Loader

Wat is A/B testen?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

A/B test wordt ook wel “bucket test” of “split-run test” genoemd. Het is een willekeurige test op basis van twee variabelen, A en B. Met deze methode kunnen twee versies van bijna dezelfde methode getest worden om te bepalen welke versie het meest effectief is. Wat is A/B test en welke informatie kun je hieruit halen?

Het doel van A/B testen

Bij een A/B test worden twee identieke scenario’s getest met slechts één variatie die invloed kan hebben op het gedrag van de gebruiker. Zo kan versie A de huidige versie zijn die fungeert als controle, de B versie wordt gewijzigd om een mogelijk effect te bepalen. Veelvoorkomende doelen van deze vorm van web testing,  zijn de gebruiksvriendelijkheid en de conversie verbeteren.

A/B testen voor online marketing

In online marketing worden A/B testen vaak toegepast om de “verkooptrechter” te testen en te verbeteren, zo worden potentiële klanten, betalende klanten door middel van conversie optimalisatie. Denk aan het wijzigen van de tekst, de indeling of de kleurstelling van een pagina. Natuurlijk kan je ook een A/B test social media uitvoeren. Denk aan een A/B test Facebook bijvoorbeeld.

Meer dan een A/B test

Omdat een test met slechts twee variabelen beperkt is, wordt er in praktijk vaak gebruik gemaakt van methodes als multivariabele testen waarbij meer dan twee versies ontwikkeld worden, of multinomiale testen waarbij meer dan één wijziging wordt aangebracht. Door verschillende opties naast elkaar te vergelijken kan relatief snel de meest optimale werkwijze worden bepaald. Deze methode is overigens niet uniek voor online marketing, het uitrollen van verschillende strategieën en variabelen wordt al veel langer toegepast in marketing. Internet maakt het vergelijken, en het in kaart brengen van data wel een stuk eenvoudiger.

Resultaten vergelijken

Een heel eenvoudige manier om een A/B test uit te voeren is bijvoorbeeld een mailing campagne waarbij de ene helft een link krijgt getiteld “Reageer snel en gebruik code A”, en de andere helft krijgt het bericht “Reageer voor vrijdag en gebruik code B”. Door de respons te vergelijken kan het effect van een concrete deadline bepaald worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close