Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

De .amsterdam extensie vanuit het oogpunt van Google

Geschreven door , op 2 juli 2015, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

amsterdam-extensie

Sinds het begin van het internet zijn er twee soorten domeinextensies te identificeren. Allereerst zijn er de extensies die een specifiek land aangeven, denk aan de bekende .nl voor de Nederlandse websites en .be voor de Belgische websites. Daarnaast zijn er domeinextensies die wat algemener van aard zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan .com .net. In de laatste maanden zijn daar echter een aantal domeinextensies bijgekomen. En van de bekendere is de .amsterdam extensie, maar ook de Friese .frl is meerdere keren in het nieuws gekomen. In dit artikel bekijken we het belang van een dergelijke extensie vanuit het oogpunt van Google. Allereerst zullen we een blik werpen op de algemene invloed van de domeinextensie op de vindbaarheid, daarna gaan we wat specifieker in op de lokale domeinextensies die al bestaan en de mogelijkheden met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.

Domeinextensie vs. vindbaarheid

Google heeft het tot kunst verheven om in de zoekresultaten zoveel mogelijk waarde te bieden voor de gebruiker. Hier is direct het succes van de zoekmachine gigant aan te danken. Omdat Google de resultaten biedt waar wij mee geholpen zijn, blijven wij Google gebruiken. Naast de tekstuele inhoud kijkt Google aan de hand van de domeinextensie .nl of de bepaalde website een relatie heeft met Nederland.

Als wij via Google.nl naar iets op zoek zijn, dan is Google meer geneigd om Nederlandse (.nl) websites hoger in de zoekresultaten te zetten, zelfs wanneer de zoekterm internationaal genterpreteerd kan worden. Google kan ook aan de hand van de inhoud en de instellingen van Google Webmaster Tools bepalen welk land de doelgroep is van de website. Bekijk bijvoorbeeld eens de zoekresultaten als je het internationale woord computer intypt, je zult vrijwel alleen maar Nederlandse websites (lees: .nl domeinen) als resultaat krijgen. Vrijwel alleen maar.. Dit betekent dus dat ook de domeinextensie een belangrijke factor is, maar opnieuw is het slechts n van de onderdelen van het ingewikkelde logaritme van Google.

Wat doet een lokale domeinextensie met de vindbaarheid?

Als we de bevindingen die hierboven staan eens doortrekken naar de beginnende trend van de lokale domeinextensies, dan ligt het in de lijn der verwachtingen dat een .amsterdam domeinextensie beter vindbaar zal zijn in Amsterdam en de directe omgeving van Amsterdam. Je kunt hiermee dus de concurrentie de loef afsteken wanneer die nog geen .amsterdam in hun domeinnaam hebben.

Voor de vindbaarheid in Amsterdam zal het dus bevorderlijk zijn om een .amsterdam extensie te hanteren. Maar het competitieve voordeel dat je in Amsterdam wint, verlies je in de rest van Nederland. Het gebruik van een .amsterdam domein zien wij bij DoubleSmart dan ook vooral als kans voor bedrijven waarbij de doelgroep zich alleen in Amsterdam bevindt. Een goed voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn een kleine fietsenverhuurder in Amsterdam. De zoekresultaten in Google bieden op dit moment alleen grote maatschappijen zoals de NS en rent-a-bike, als kleine ondernemer is het mogelijk om jezelf te onderscheiden middels het .amsterdam domein. Naast dit gevolg dat te danken is aan het logaritme dat Google hanteert, zijn er nog een aantal andere voordelen te noemen met betrekking tot de vindbaarheid:

  • Een .amsterdam extensie kan ingezet worden als branding
    Als ondernemer kun je er dan ook voor kiezen om je .nl website te behouden en de .amsterdam variant hieraan toe te voegen en middels een redirect door te leiden naar de .nl domein.
  • Ruimere beschikbaarheid aan domeinen
    Door de .amsterdam extensie is het mogelijk om een domeinnaam te kiezen die past bij de activiteiten die de ondernemer uitvoert. Domeinen waarbij de .nl variant al bezet waren, kunnen nu met de extensie .amsterdam wl gereserveerd worden.

Nadelen van de lokale extensie

Naast de voordelen die hierboven zijn uitgewerkt, zien we bij DoubleSmart ook wel een aantal nadelen aan het hanteren van een lokale extensie. Matt Cuts (belangrijke pion van Google) heeft al eens aangegeven dat Google een periode reserveert om bepaalde extensies op waarde te schatten. Hoelang deze periode duurt is niet bekend, net als de manier waarop de waarde wordt ontwikkeld. Dit betekent dus een onzekere factor die je als ondernemer niet kunt beïnvloeden en waar je dus niet op zit te wachten.

Daarnaast hebben de lokale extensies redelijk wat publiciteit gekregen in de media, maar voor de gemiddelde internetbezoeker is de extensie nog vrij onbekend. Dit kan voor wantrouwen zorgen en daarmee de CTR in de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Bovendien gaan de meeste bezoekers in Nederland er van uit dat een domeinnaam op .nl eindigt. In reclame uitingen zal dit slecht zijn voor de gebruiksvriendelijkheid. Dit is opnieuw te voorkomen door middel van een redirect, maar dan moet de domeinnaam nog wel beschikbaar zijn in de .nl extensie.

Wrap-up

Samenvattend denk ik dat een lokale extensie zeker waarde kan bieden voor de ondernemer. Zowel in de zoekmachines als in de branding van een merk. Er zijn echter wel een aantal haken en ogen waar je op moet letten bij het registreren van een .amsterdam (of andere lokale) extensie. Het is dan ook goed om de specifieke mogelijkheden voor jouw website te bespreken met een SEO consultant die de gevolgen op kan sommen in het specifieke geval voor jouw onderneming.

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!