Recap ADworld Experience in Bologna

Datum: oktober 26, 2021, Auteur: Bart, Categorie: Data
Evenement-adworld

Na een vertraging van meer dan één jaar was het dan eindelijk zo ver: ADworld Experience in Bologna! ADworld is een tweedaags evenement dat (zonder coronaperikelen) jaarlijks gehouden wordt in Bologna; een Italiaanse stad met 394.463 inwoners. Oorspronkelijk zou deze editie in 2020 hebben plaatsgevonden, maar vanwege de huidige maatregelen is deze verplaatst naar 2021. Samen met mijn collega’s Jessica en Brett zijn we op 13 oktober afgevlogen naar het prachtige Bologna en hebben we het evenement op 14 en 15 oktober bijgewoond.

Voorbereiding

Bij de bekendmaking van het programma zijn we meteen uit gaan stippelen welke lezingen waardevol voor ons zouden zijn. Het programma was grotendeels opgesplitst in een Engelstalige en een Italiaanse lezing. Hierdoor was het voor ons niet altijd mogelijk om meerdere lezingen tegelijk te volgen om meer kennis op te doen.

Van ons drieën was nog niemand eerder bij ADworld Experience geweest, dus we wilden ons ook graag laten verrassen. Op woensdagmiddag maakten we nog de laatste werkzaamheden af van de werkweek om vervolgens onze koffers in te pakken en richting Schiphol te gaan.

Dag 1:  Seminars

De eerste dag van ADworld stond in het teken van interessante seminars op het gebied van online advertising. Met sessies van 1,5 uur gingen we echt goed de diepte in per onderwerp, variërend van Google Ads tot aan Social Ads. Verschillende experts uit het vakgebied deelden hun verhaal aan de hand van uitgebreide presentaties.

Creatives analyseren in Facebook Ads

We begonnen de dag met een interessant verhaal van Facebook expert; Susan Wenograd. Hierin vertelde zij haar uitdagingen met betrekking tot het organiseren en analyseren van creatives in de Facebook Business Manager. Sinds de iOS 14 update van Apple is het namelijk niet altijd mogelijk om de juiste data inzichtelijk te krijgen. Daarnaast zijn de kosten voor een Facebook-advertentie ook omhoog gegaan, als we dit vergelijken met voorgaande jaren. Om het budget zo effectief mogelijk in te zetten, is het voor adverteerders enorm relevant om de creatives altijd goed te analyseren. Susan liet aan de hand van Google Spreadsheets zien hoe zij haar Facebook advertentieaccounts overzichtelijk houdt, zodat het gemakkelijker is om verschillende advertentie-uitingen te analyseren. Zo geeft ze iedere creative van een Facebook-account een unieke naam, zodat ze achteraf ook overzichtelijk de data per creative kan analyseren.

seminar-bologna

Lunch break

Na een ochtend vol met nieuwe insights en interessante lezingen was het tijd voor een heerlijke, typische Italiaanse lunch. We dachten aan een zonovergoten terrasje, ambachtelijke pasta en een ijskoud colaatje op een prachtig historisch pleintje. De werkelijkheid was helaas anders. Door het vele treuzelen bezweken we onder tijdsdruk en hebben we uiteindelijk gekozen voor, je raadt het nooit; een burger met patat. Goed, laten we verder gaan met het middagprogramma.

PPC automatiseringen

Frederick Vallaeys, medeoprichter van Optmyzr, begon zijn presentatie door te vertellen dat hij al jaren spreekt over hetzelfde onderwerp, namelijk: automatiseren. Het klopt ook, omdat de automatiseringen binnen dit vakgebied zich steeds verder blijven ontwikkelen. Vallaeys kaartte drie ‘challenges’ aan:

  1. Advertentieplatformen blijven verder automatiseren
  2. Adverteerders hebben steeds minder toegang tot alle data en verliezen hierdoor steeds meer de controle over targeting
  3. Biedingen en het overbrengen van de boodschap

Enkele voorbeelden van deze challenges zijn:

  • Binnen Google Ads nemen Responsive Search Ads de overhand;
  • Automatische biedstrategieën werken beter bij grote accounts;
  • Het zoektermen rapport geeft minder data weer sinds september 2020;
  • Phrase Match zoekwoorden vervangen Broad Match Modified zoekwoorden.

Desondanks deze ontwikkelingen blijft de boodschap van Vallaeys dat automatiseringen nooit de volledige overhand zullen krijgen. Het brein van een PPC-specialist blijft hierin altijd leidend.

Hij verdeelt de menselijke input en controle in drie rollen: de dokter, piloot en leraar. Als dokter dien je te handelen wanneer iets mis gaat om het te herstellen. Als piloot geef je de bestemming (doelstellingen) aan waar op gestuurd moet worden. En als leraar voed je de machine met informatie om jezelf verder te ontwikkelen. Het heet niet voor niks Machine Learning 😉

De dag werd afgesloten met een Google Ads clinic, waar een account van iemand uit de zaal onder de loep werd genomen door de experts die de eerste dag een lezing hadden gegeven. Hier ging het vooral over het in praktijk brengen van zaken die tijdens de eerste dag aan bod zijn gekomen.

Avondprogramma

Om de dag goed af te sluiten zijn we in de avond met zijn drieën het prachtige historische centrum van Bologna gaan verkennen. Het zou een gemiste kans zijn om tijdens zo’n reis niet te ontdekken wat deze mooie stad te bieden heeft. Via de drukke, nauwe straatjes kwamen we uit op verschillende prachtige pleintjes vol met terrasjes. Op één van deze terrasjes hebben we dan ook uitgebreid genoten van een heerlijke traditionele pizza. Onder het genot van een overheerlijk Peroni biertje (of misschien iets meer dan een), bespraken we deze interessante en vooral leerzame eerste dag nogmaals door.

Pizza-en-bologna

Dag 2: PPC cases

Nog nabesprekend over hoe zoet het ontbijt in Italië kan zijn en wat voor wonderen een Italiaanse koffie kan doen, begonnen we weer met frisse moed aan de tweede dag.

In tegenstelling tot de eerste dag, waarin we de diepte ingingen op huidige trends en ontwikkelingen, werden de sessies van dag twee verdeeld in kortere sprints van 30 minuten per sessie. Hierin kwamen verschillende succesvolle PPC cases aan het licht. Diverse experts namen ons mee in een succesverhaal wat zij dit jaar hebben behaald met hun agency.

GIFs inzetten voor jouw marketing

Wist je dat GIFs twee keer zo veel interactie opleveren dan reguliere afbeeldingen? Deze sessie stond volledig in het teken van het inzetten van GIFs. Je weet wel, die bewegende afbeeldingen. Aan de hand van diverse voorbeelden werden we meegenomen in de successen die behaald zijn met het maken en gebruiken van eigen GIFs. Op speelse wijze trek je zo de aandacht van je klant om de interactie aan te gaan met jouw boodschap. Ook kunnen GIFs ingezet worden voor zaken zoals interactieve advertenties, event promoties of voor intern gebruik.

Lunch break

Zo poging 2, na het debacle van de eerste lunch, hadden we het nu beter voor elkaar: een smakelijk broodje bij een zogeheten cafetaria. Met een heerlijke espresso genoten we dit maal wel rustig op een terrasje in de volle Italiaanse zon. Helemaal opgeladen begonnen we aan de laatste sessies van ADworld.

Copywriting met Artificial Intelligence

Eén van de meest innoverende sessies van de tweede dag vonden we: ‘Copywriting met AI’. Artificial Intelligence (AI) is het gebruik maken van machines die net zo kunnen redeneren als mensen. Dit is ook een vorm van automatisering zoals tijdens de eerste dag al over werd gesproken. In de wereld van copywriting zou dit een heel handig hulpmiddel kunnen zijn.

Afsluiting

Na twee dagen vol met kennis en innovatie kwam er helaas een einde aan ADworld Experience. Voor ons was het een leerzame ervaring en hebben we in een korte tijd genoten van een zeer interessant evenement en een prachtige stad.

Hetgeen wat wij vooral meenemen vanuit deze conferentie is dat we op de goede weg zitten met betrekking tot alle trends en ontwikkelingen die zijn besproken. Door het omarmen van automatiseringen in plaats van het te negeren, worden betere en efficiëntere resultaten behaald.

Op deze manier houdt de marketeer meer tijd over om de accounts te analyseren en te optimaliseren waar mogelijk. Deze menselijke hand blijft te allen tijde cruciaal voor het aansturen en eventueel corrigeren van de machine.

Wat nog meer duidelijk werd tijdens de conferentie is dat de online marketingwereld een snel ontwikkelend speelveld is waar je de laatste trends nodig hebt om de beste resultaten te behalen. Daarom houden wij onze oren en ogen wagenwijd open voor de aankondiging van de volgende editie in 2022.

Recap ADworld Experience in Bologna Recap ADworld Experience in Bologna 2021-11-03
DoubleSmart
DoubleSmart Bart

Auteur

Bart

Begenadigd DJ die het leven graag beziet onder het genot van een flinke kater. De kater heet Jopie en combineert wonderwel met Netflix en een bordje bami van moeders. Dankzij deze PPC-specialist en zijn Labello (standaard in de linkerbroekzak) is onze marketing automation supersmooth.