Ongeveer anderhalf jaar geleden presenteerde Instagram voor de eerste keer hun advertentieplatform aan een selecte groep adverteerders in de Verenigde Staten en Canada. De advertenties zijn in Nederland nog niet zichtbaar, maar het belooft er op korte termijn aan te komen. Richting het einde van 2016 wil het social media kanaal zakelijke Instagram gebruikers de mogelijkheid geven om te gaan adverteren via dit populaire platform.
Dit is een mooie kans voor bedrijven die mogelijkheden zien binnen social media. Enkele interessante statistieken zijn:
Een misschien nog wel belangrijkere aantekening: mensen herinneren de advertenties gemiddeld langer dan elk ander online advertentiekanaal. Daarmee liggen er mogelijkheden om de online marketing strategie nog efficinter te maken!
Waar er in de Verenigde Staten en Canada slechts beperkte mogelijkheden waren en slechts je advertenties kon richten op leeftijd, geslacht en woonplaats wil Instagram de mogelijkheden verbeteren.
Instagram zal overigens het advertentieplatform van Facebook gaan gebruiken voor de advertenties die op Instagram getoond gaat worden. Dit is niet vreemd aangezien Facebook Instagram zon 3 jaar geleden heeft overgenomen. Dit brengt als voordeel met zich mee dat er in ons kikkerlandje direct diverse functionaliteiten beschikbaar komen. Met name het segmenteren op basis van de gegevens die vanuit Facebook beschikbaar worden gesteld kan je direct de juiste doelgroep bepalen en aanspreken met gerichte advertenties en boodschappen. Dit zijn functionaliteiten die in de Amerikaanse variant nog niet beschikbaar zijn geweest.