Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

42 Conversie tips voor je website

Geschreven door , op 29 september 2014, in Conversie Optimalisatie, Web Analytics

Conversie Optimalisatie

Je hebt misschien op dit moment wel een hele mooie website staan, voorzien van alle toeters en bellen. Klanten complimenteren je vaak over het design en de professionele uitstraling van je website. In je Google Analytics account zie je dat er flink wat gebruikers je website bezoeken maar helaas, contactaanvragen en bestellingen blijven uit. Hoe komt dat?

Het gebeurd regelmatig dat bedrijven investeren in een compleet nieuwe website omdat de oude website ‘geen resultaat’ behaalde. Er wordt simpelweg niet gerealiseerd dat bepaalde knelpunten maar kleine aanpassingen zijn in de website die simpel op te lossen zijn, dat je soms gewoon dingen moet proberen om er achter te komen wat cht werkt.

Ik wil je hier een opstap geven met kleine conversie tips die voor je bedrijf grote gevolgen kunnen hebben.

Betere navigatie

#1 Houd de navigatie logisch en structureel. Probeer niet uniek te zijn met een creatieve navigatie maar hou het logisch zodat bezoekers eenvoudig en snel informatie kunnen vinden.

#2 Deel de informatie op in hapklare brokken. Maak meerdere paginas aan als je een ingewikkelde dienst heb en zorg dat bezoekers door middel van interne links verder kunnen klikken naar bijvoorbeeld paginas over de werkwijze of de tarieven.

#3 Schrijf duidelijke paginatitels. Vakjargon is heel leuk en het laat zien dat je een echte vakman (of vrouw) bent, alleen het is niet aan te raden in je navigatie. Hou het kort en zorg dat in n oogopslag duidelijk is waar de pagina over gaat.

#4 Integreer een zoekfunctie in de website. Een zoekfunctie is voor een bezoeker ideaal om snel passende informatie te vinden. Zorg als website eigenaar wel dat de zoekfunctie goed functioneert. Als dit niet het geval is heb je kans dat de bezoeker niet vindt waar hij naar op zoek is.

#5 Beperk het menu tot maximaal 8 menu items. Bezorg je bezoekers geen keuzestress en beperk het aantal menu items tot de belangrijkste 8. Geef minder belangrijke informatie ook een minder prominente plek, bijvoorbeeld in de footer.

#6 Maak duidelijk waar de bezoeker zich bevindt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het menu item op te lichten zodra de bezoeker op deze pagina zit. Als je gebruik maakt van interne links raad ik je aan om de links waar de bezoeker al eens is geweest een andere kleur te maken. Dit voorkomt verwarring.

#7 Klik hier teksten die gelinkt zijn aan een bepaalde pagina zijn anno 2014 not-done. Ook met oog op de zoekmachine optimalisatie is het aan te raden een pakkende tekst klikbaar te maken. Links lichten namelijk op (ze zijn vaak anders gekleurd of dikgedrukt), dan is het voor de bezoeker toch veel eenvoudiger om direct het onderwerp te zien waarover de onderliggende pagina gaat?

#8 Maak gebruik van een kruimelspoor. Een kruimelspoor op de website zorgt ervoor dat bezoekers eenvoudig terug kunnen naar de bovenliggende paginas. Bovendien optimaliseer je ook je interne linkstructuur met een kruimelspoor.

#9 Besteed aandacht aan je 404 pagina. Zorg dat bezoekers een alternatief krijgen om naar toe te gaan. Een goede optie is om hier een zoekfunctie in te verwerken en duidelijk de contactgegevens te vermelden.

#10 Lange artikelen voorzien met inhoudsopgave. Heb je een lang artikel? Dan is het slim om een inhoudsopgave te plaatsen in het artikel, zo kunnen bezoekers eenvoudig navigeren naar het onderwerp wat hen aanspreekt.

webteksten-optimaliseren-tips

Betere web teksten

#11 Slim gebruik van witregels in teksten. Als je wil dat bezoekers teksten lezen, moet je goed gebruik maken van witruimte. Grote blokken vol met tekst schrikken lezers af.

#12 Heading tags (tussenkopjes) bevorderen de leesbaarheid van teksten. Bezoekers scannen de tekst graag om te kijken, of er iets nuttigs in het artikel staat. Vergelijk het met het lezen van een krant.

#13 Opsommingslijstjes zijn effectief. Als je bepaalde onderdelen graag wilt communiceren naar de lezer doe je er goed aan om deze op te sommen in het artikel. Opsommingen worden namelijk erg goed gelezen.

#14 Schuine & dikgedrukte teksten. Wil je bepaalde onderdelen graag benadrukken? Laat deze onderwerpen en termen opvallen door ze dikgedrukt of schuingedrukt te maken. Lezers die genteresseerd zijn in de opvallende teksten zullen sneller aandacht schenken aan deze alinea.

#15 Hou teksten simpel en duidelijk, maar blijf wel serieus en betrouwbaar. Stelregel: Weet wie je lezers zijn!.

#16 Pas op met vakjargon en moeilijke woorden. Hou het duidelijk en begrijpelijk, waarom zou je bezoekers lastig willen vallen met onnodige vaktermen? Vertaal je vakjargon naar begrijpelijke- en eenvoudige termen.

#17 Wees consistent met u & jij. Ook hier geldt, weet wie je bezoekers zijn. DoubleSmart gebruikt binnen de website u. Alleen in de blog berichten spreek ik je aan met je, dat vind je wel ok toch?

vertrouwen-conversie

Betrouwbaarheid

#18 Voer n lijn door in de stijl van de website. Ga dus geen onnodige kleuren gebruiken of teksten die niet aansluiten bij de website of doelgroep. Benut de mogelijkheden die je website te bieden heeft en weet waar je grens ligt.

#19 Gebruik referenties. Referenties stralen vertrouwen uit, zeker als bedrijven zichzelf hierin kunnen herkennen.

#20 Geef bezoekers de mogelijkheid om open te reageren en vragen te stellen. Zo creer je interactie met je bezoeker, krijg je de kans je expertise uit te dragen in de antwoorden en zien nieuwe bezoekers hoe je omgaat met bepaalde vraagstukken.

#21 Zet je contactgegevens op een prominente plek op de website. Internetgebruikers zijn lui en hebben dus geen zin om moeite te doen om contact op te nemen. Maak het niet onnodig moeilijk en vermeld je contactgegevens prominent op de website.

#22 Plaats fotos van medewerkers en uw locatie op de website. Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijf. Transparant zijn over je team en werknemers wekt vertrouwen bij de bezoeker.

#23 Gebruik een portfolio op de website. Potentile klanten zijn genteresseerd in het werk wat je doet. Ze willen namelijk weten wat hen te wachten staat zodra ze dat contactformulier invullen.

#24 Duidelijk zijn over je aanbod. Geef duidelijk aan op je website wat je kan betekenen voor je klanten, wat je werk is en waar je goed in bent. Hier komt je bezoeker namelijk voor naar je website.

#25 Keurmerken weergeven op de website. Keurmerken bieden zekerheid aan de klanten, beschik je over keurmerken? Laat ze duidelijk zien op de website.

betrouwbaarheid-conversie

Verbeterde herkenbaarheid

#26 Gebruik een tag-line. Een tag-line is de slogan onder of naast het logo op de website. Het geeft je bezoekers de mogelijkheid direct te zien of ze op de juiste website zitten. Wij kunnen er namelijk niet vanuit gaan dat mensen direct weten dat DoubleSmart een online marketing bureau is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie.

#27 Icoontjes zorgen voor herkenbaarheid. Icoontjes verbeteren de gebruiksvriendelijkheid van een website. Bezoekers kunnen namelijk zonder te lezen de website al scannen door middel van de afbeeldingen die worden weergegeven.

#28 Laat je advertenties overeenkomen met de landingspagina. Als je adverteert laat dan de informatie, de afbeeldingen en de kleuren overeenkomen met de landingspagina om de conversie te verhogen.

neuro-marketing

Psychologische truckjes

#29 Opvallende call to action buttons. Wijs je bezoekers de weg door de website met een opvallende call to action button en een duidelijke tekst zoals bijvoorbeeld Klik hier, Download nu of Neem contact op.

#30 Maak gebruik van schaarste. Speel in op het onderbewuste brein van de bezoeker. Meer hier over vind je in mijn artikel die eerder is gepubliceerd op MarketingMed: Schaarste gebruiken, OP=OP!

#31 Maak duidelijk waar de bezoeker moet klikken. Bezorg een bezoeker geen keuzestress en maak duidelijk waar hij op moet klikken door opvallende kleuren of een verleidende tekst.

#32 Geef je USPs duidelijk weer. Laat zien waar je goed in bent en waarin je onderscheidend bent ten opzichte van je concurrentie. Verwerk je USPs op meerdere plekken in de website.

#33 Maak gebruik van Social-proof. Mensen zijn kuddedieren, ze kijken graag hoe anderen het zouden doen of hebben gedaan. Geef daarom weer wat de populaire producten zijn of hoeveel exemplaren er verkocht zijn.

#34 Toon logos van onafhankelijke instanties. Logos wekken vertrouwen bij de bezoeker en zorgen ervoor dat de bezoeker zich op zijn gemak voelt. Maak hier daarom ook gebruik van.

formulieren-optimaliseren

Formulieren

#35 Hou het kort. Vraag bezoekers niet teveel in een formulier, iedere vraag is een extra reden om af te haken bij het invullen van een formulier, hou het dus kort!

#36 Formulieren zijn saai, gebruik daarom een leuke en speelse indeling die past binnen het design. Bijvoorbeeld een foto van een vrolijke werknemer of een filmpje waarin je het formulier introduceert wat je vaak ziet bij inschrijvingen voor de nieuwsbrief.

#37 Gebruik slimme velden zodat je zeker weet dat bezoekers de juiste gegevens invullen. Je wilt natuurlijk niet dat een genteresseerde bezoeker een cijfer van het telefoonnummer vergeet in te vullen of een verkeerd email adres.

#38 Splits lange formulieren op. Heb je veel gegevens nodig van de gebruiker? Splits het formulier dan op in een aantal stappen zodat het behapbaar blijft. Geef duidelijk weer bij welke stap de bezoeker is zodat hij goed weet wat hem nog te wachten staat.

#39 Maak gebruik van drop-down, checkboxes en radio-buttons. Bepaal vooraf welke keuzes de bezoekers hebben, dan hoeft de bezoeker minder te typen en weet je zeker dat je vraag op de juiste manier beantwoord wordt.

#40 Licht onduidelijke velden toe. Weet je niet zeker of de bezoeker wel snapt wat je bedoeld? Dan is het verstandig om het veld toe te lichten. Je weet op deze manier zeker dat de bezoeker de juiste informatie invult en niet afhaakt omdat hij het niet snapt.

#41 Optimaliseer de bedankpagina. Is de actie voltooid? Dan is de bedankpagina nog een extra middel om de potentile klant voor je te winnen! Richt de bedankpagina zo in dat je hier de bezoeker nog extra waarde kan bieden.

De laatste en belangrijkste tip #42: Creer interactie met je bezoekers, wees niet bang om te vragen of ze willen reageren of het artikel willen delen op social media.

Bij deze wil ik je dus ook graag vragen om het artikel te delen en een reactie achter te laten. 🙂

Meer weten? Lees meer over Conversie Optimalisatie, Web Analytics

1 Reactie

  1. jan schreef:

    Duidelijk verhaal.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!