Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

4 Tips voor converterende webteksten

Geschreven door , op 8 juni 2015, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

converterende-webteksten

Hoog in Google staan voor belangrijke zoektermen is super. Alleen hoe effectief zijn deze topposities voor je website? Leiden de topposities ook daadwerkelijk tot leads en sales? Of haken de bezoekers af door verouderde of over-geoptimaliseerde webteksten?

Conversie zit niet alleen in het design van de website maar is ook voor een groot deel afhankelijk van de teksten die op de website te vinden zijn.

Maak je teksten leesbaar

Mensen achter een computer zijn lui. Waarschijnlijk ben jij, voor het lezen van dit artikel, eerst naar beneden gescrold om te kijken of de informatie die gegeven wordt relevant is voor jou.

Je tijd is namelijk kostbaar en je hebt geen zin om dit te besteden aan het lezen van content waar je niks mee kunt.

Internetters scannen een webpagina, net als de gemiddelde lezer van de Telegraaf ook doet op de zaterdagmorgen met een bakje koffie. Om te zorgen dat de belangrijkste boodschap direct duidelijk is, moet je deze informatie in je kopjes gebruiken of aan het begin van een artikel of alinea. Bezoekers lezen namelijk in een F-patroon, welke is aangetoond door usibility expert Jakob Nielsen.

teksten

Het werkt dus niet om je tekst aan n stuk door op je website te plaatsen, zonder witruimtes en tussenkopjes. Witruimtes zijn belangrijk om rust te creren op de webpagina en je bezoeker niet direct te bombarderen met een lap-tekst. Andere tips om je teksten beter leesbaar te maken:

  • Gebruik tussenkopjes;
  • Schrijf introducerende teksten;
  • Begin regelmatig een nieuwe alinea;
  • Opsommingen;
  • Interne links;
  • Dik- of schuingedrukte teksten.

Landingspaginas

Wanneer je de website hebt geoptimaliseerd voor de zoekmachines maak je vast gebruik van landingspaginas. Controleer daarom binnen Google Analytics (of andere tools) om te controleren op welke paginas het meeste verkeer binnen komt. Stel daarna vast via welke zoekopdrachten de bezoekers op de pagina binnen komen, bijvoorbeeld via Webmaster Tools. De zoektermen waar Googlers op zoeken moeten prominent in beeld komen wanneer ze op de pagina terecht komen, dit verlaagd namelijk het bounce percentage en zorgt voor een bevestiging.

Gebruik je de landingspagina ook om een specifiek product of een specifieke dienst uit te lichten? Breng dan duidelijk de voordelen (USPs) van het product en je bedrijf naar voren. Klant ervaringen zorgen binnen landingspaginas voor een conversie boost en mogen daarom niet ontbreken binnen je landingspagina.

Doe toch is normaal!

Ken je ze? De websites die met vakjargon over de brug komen waar je ogen rondjes van gaan draaien. Hiermee bedoel ik niet de adviserende websites waarbij het soms nodig is eens een vakterm te laten vallen. Ik bedoel het onnodig moeilijk maken van bepaalde onderwerpen.

Je expertise laten zien op het internet is goed, sterker nog, wij proberen het zoveel mogelijk te doen als de tijd het toelaat. Leg daarom op een leuke en normale manier uit hoe de vork in de steel zit.

Stel dat de nieuwe vriend van je zus vraagt wat voor werk je doet? Het antwoord dat je daarop geeft is exact wat je lezer op het internet ook wil horen (of lezen).

Drijf hier niet in door en ga geen Jip en Janneke boek herschrijven. Als je een gemiddelde 15 jarige tiener het goed kan begrijpen zit je op de goede weg.

Gebruik een call to action

Het is misschien een open deur maar hij mag niet ontbreken in het artikel. Een duidelijke call to action in de tekst is nodig om de pagina ook daadwerkelijk te laten converteren.

Plak de button of het formulier niet midden in een tekst. Praat op de juiste manier naar de call tot action button toe en vraag op het juiste moment om actie te ondernemen aan de bezoeker.

Wanneer je voldoende bezoekers hebt om te splittesten, ga hier dan mee aan de slag en begin bij de call to action buttons.

Voorbeelden

Slechte teksten voor op een call to action

  • In winkelwagen
  • Klik hier

Goede teksten voor op een call to action

  • Probeer nu
  • Bestel direct
  • Vraag direct aan

Mijn call to action is binnen deze blog geen fancy oranje button maar: Sharing is caring, dus vergeet het artikel niet te delen binnen jou netwerk via de social media buttons hier rechts onder!

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!