In dit artikel gaan we in op:
Conversiegericht schrijven is het schrijven van teksten met als doel de lezer te converteren, dus een bepaalde actie te laten ondernemen. Dat betekent dat conversiegericht schrijven sterk psychologisch geladen is. Het draait niet alleen om mooie teksten maken, maar vooral om het raken van de juiste snaar bij je lezer.
Bij conversiegericht schrijven is het daarom de uitdaging van de copywriter om boeiende, gebruiksvriendelijke en overtuigende teksten te maken.
Een conversiegerichte tekst heeft vaak als doel om iemand een aankoop te laten doen, of gegevens te laten delen via een formulier. Dat vraagt om een zekere vertrouwensband. Je hebt meestal een horde te overwinnen om je doelgroep zover te krijgen.
Daarom is conversiegericht schrijven in de eerste plaats gericht op het opbouwen van een band met je doelgroep. Er zijn verschillende principes die je in je teksten kunt toepassen om te zorgen voor een gevoel van vertrouwdheid, waardoor iemand zich comfortabeler zal voelen die conversie te maken die jij voor ogen hebt.
Deze – en nog een aantal andere nuttige tekstuele trucjes – leer je hieronder.
Zorg er ook voor dat jij in je volgende tekst geen conversiekansen laat liggen. Laat je inspireren door de onderstaande tips, maak je teksten sterker en loop geen conversies mis die een conversiegerichte tekst wel binnen had kunnen halen.
Nog steeds wordt er online te vaak op een geforceerde SEO manier geschreven. Dat zorgt voor teksten die krampachtig worden volgepropt met het zoekwoord waar die tekst op moet scoren, waarbij de zinnen vaak op een onnatuurlijke manier worden verhaspeld om de term precies te kunnen laten terugkomen.
De tijden dat dit werkte zijn geweest. Schrijf daarom altijd voor de mensen die je tekst lezen. Dat bereik je door:
Trouwens, ook zoekmachines zullen je hiervoor belonen. Ook hun algoritmes geven inmiddels namelijk de voorkeur aan gebruiksvriendelijke teksten. Daardoor hoef je echt geen rare zinsconstructies meer te forceren om toch maar dat ene zoekwoord erin te forceren.
Nog zo’n dooddoener die we aan SEO gericht schrijven te danken hebben: een tekst onnodig lang maken, omdat Google dit in het verleden associeerde met kwaliteit.
Laten we één ding voorop stellen. Wanneer het nodig is om alle informatie te delen, is een lange tekst waardevoller. Maar vaak zie je onnodige vulling, die niets aan de tekst toevoegt.
Een goed voorbeeld zijn online recepten waarbij de schrijver eerst een anekdote van honderden woorden typt over de goede herinneringen die hij heeft aan de kaastosti’s van zijn oma, om vervolgens één alinea te bestellen aan het maken van die tosti zelf.
Bij conversiegericht schrijven geldt vaak: less is more. De online aandachtsspanne van veel mensen is kort. Wanneer je die aandacht eenmaal te pakken hebt, verspil je die dus niet aan onnodige opvulling.
Dit is een goed moment om nog terug te komen op een opmerking aan het begin van dit artikel. Tekst komt overal terug. Dat betekent dat ieder van die plekken een kans is om als conversiegerichte copywriter het verschil te maken.
Iedere tekst – hoe klein ook – kan het verschil maken. Een belangrijke term in die context is microcopy. Dat zijn stukjes tekst zoals:
Grote kans dat je nooit heel bewust naar dit soort stukken tekst hebt gekeken, maar ze kunnen een grote impact hebben. Zo wist een hogeschool de conversie op een inschrijving voor de open dagen flink te vergroten door het (klikbare) zinnetje “of bekijk het programma” toe te voegen. Wat bleek? Na toevoeging van dat ene zinnetje klikten juist meer mensen op de button om zich in te schrijven.
Dat is een mooi bruggetje naar tip 4.
De kracht van het stukje microcopy van tip 3, zit erin dat lezer het gevoel kregen een keuze te maken. Uit onderzoek blijkt dat dit mensen eerder aanzet tot actie, omdat ze het gevoel krijgen zelf de keuze te maken. Doordat jij de keuze die je wilt dat ze maken in de opvallende knop zet, en het alternatief in een stukje microcopy daaronder, stuur je die keuze natuurlijk wel.
De angst om iets te verliezen of mis te lopen, is bij veel mensen een stuk sterker dan de wens om iets te winnen. Dat betekent een belangrijk verschil in hoe je teksten formuleert.
Zie je het verschil? In het laatste voorbeeld krijg je als lezer het gevoel dat je – wanneer je niet handelt – onnodig leads en klanten misloopt, terwijl in de andere formulering het meer voelt als een mooie bonus dat je er meer krijgt.
Welke voelt ongemakkelijker? De eerste zorgt voor meer onrustige jeuk om in actie te komen, zodat je het probleem kunt oplossen.
Deze tip is overigens de belangrijkste reden dat veel hotelboekingssites gebruik maken van tekstjes (microcopy) als “nog twee kamers beschikbaar” en “7 anderen bekijken nu deze actie”.
Een belangrijke tip die niet alleen geldt voor conversiegericht schrijven, maar eigenlijk voor elke tekst die je (online) publiceert, is om altijd te schrijven met je lezer in gedachten. Veel van de tips hierboven draaiden al om de gebruiksvriendelijkheid, maar er zijn nog een aantal concrete manier om daar extra op in te spelen:
Besef je dat mensen online zelden je volledige tekst of pagina zullen lezen. Maak het hen daarom gemakkelijk om snel de belangrijkste informatie te kunnen vinden. Daarmee voorkom je dat ze jouw pagina verlaten terwijl die misschien wel precies te bieden had wat ze zochten.
Teksten schrijven die resultaat opleveren vraagt, zeker online, om het toepassen van een aantal best practices. In dit artikel bespraken we de belangrijkste, waaronder het schrijven op een gebruiksvriendelijke en onderhoudende manier.
Het belangrijkste verschil is dat conversiegericht schrijven altijd een bepaald doel dient. Bij deze teksten houdt de schrijver altijd in het oog wat hij of zij wil dat de lezer uiteindelijk doet. De conversie copywriter past daarom best practices toe, waardoor het een veel meer psychologische manier van schrijven is.
Een conversiegerichte tekstschrijver wordt je door je te verdiepen in de psychologische kant en impact van teksten. Op welke manier weet je de juiste snaar te raken bij je lezer en kun je diegene verder bewegen in het beslisproces? Dat vraagt om studie van die principes en veel oefenen en experimenteren.