Dus jouw bedrijf kan echt niet achterblijven, toch? In 9 stappen leggen we je uit hoe je als bedrijf Instagram advertenties kunt gaan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Leuk feitje: 33,9% van de maandelijkse Instagram gebruikers volgt Cristiano Ronaldo

Heeft jouw bedrijf al een zakelijk Instagram account? Sla dan de eerste stap over en begin met het bepalen van een strategie bij stap twee.

Stap 1: Een Instagram Business-account aanmaken

Vanzelfsprekend begint het allemaal met het aanmaken van een Instagram account voor jouw bedrijf. Een Instagram Business-account is anders dan een persoonlijk Instagram account. Ter vergelijking, op Facebook heb je een persoonlijk profiel, maar ook zakelijke pagina’s voor organisaties.

Het aanmaken van een Instagram bedrijfsaccount heeft meerdere voordelen. Zo kun je met een bedrijfsaccount statistieken van je volgers, posts, stories en profielbezoekers bekijken. Verder kun je met een Instagram bedrijfsaccount meer call-to-action buttons toevoegen. Daarnaast heb je alleen met een bedrijfsaccount de mogelijkheid om te adverteren.

Hoe maak je een Instagram bedrijfsaccount aan?

  1. Download de Instagram-app of ga naar Instagram.com en maak een account aan. Je hebt nu een persoonlijk account aangemaakt.
  2. Daarna moeten we het account overschakelen van persoonlijk account naar bedrijfsaccount. Dit doe je door naar de instellingen te gaan en vervolgens op “account” te klikken. Helemaal onderaan vind je de optie om over te schakelen naar een professioneel account.
  3. Selecteer je branche.
  4. Maak de keuze tussen een bedrijfsaccount of een makersaccount. Een bedrijfsaccount is geschikt voor organisaties en winkels. Een makersaccount is meer geschikt voor influencers en bekende personen.
  5. Begin met het inrichten van het account. Voeg een profielfoto (logo) toe, vul je biografie in en voeg call-to-action buttons toe.

Het echte werk kan gaan beginnen!

Stap 2: Instagram strategie bepalen

Nu het bedrijfsaccount is aangemaakt, is het belangrijk om na te gaan denken over een Instagram marketing strategie. Wie wil je gaan bereiken met het account en welke doelen heb je met het account? Wil je meer gaan verkopen of wil je meer naamsbekendheid genereren? Daarnaast moet je een plan gaan maken welke content je wilt gaan plaatsen op Instagram.

Tip: Neem een kijkje bij de Instagram pagina’s van je concurrenten welke strategie zij toepassen

Wat wil je bereiken met Instagram?

Is het je doel om meer conversies binnen te halen, wil je gewoon aanwezig zijn of wil je meer naamsbekendheid genereren met je bedrijfspagina? Het bepalen van je doel(en) is erg belangrijk om je Instagram strategie vorm te geven. Je doelen zullen richting geven aan je content en aan de doelgroepen die je wilt gaan aanspreken. Deze doelen geven je houvast aan je gehele Instagram marketing strategie.

Wie wil je bereiken?

Nadat je je doel(en) hebt bepaald, is het van belang om in kaart te brengen wie je wilt gaan bereiken om de doelen te behalen. Voor het creëren van naamsbekendheid kies je een bredere doelgroep, terwijl je voor het behalen van meer conversies juist voor een meer specifieke doelgroep kiest. De customer journey is een belangrijk onderdeel bij het bepalen van de doelgroep. Door per fase de doelgroep te bepalen, vormt er een trechter waarin je op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep kunt laten zien.

De doelgroep uit de awareness fase zal nog niet bekend zijn met jouw merk, waardoor zij andere behoeftes hebben dan iemand die al wel bekend is met het merk of product (consideration fase). Vervolgens zal je de doelgroep die al meerdere malen interesse heeft getoond andere informatie moeten geven, om hen over de streep te trekken om een aankoop of conversie te doen. Kortom, door per fase de doelgroep te bepalen kun je met de content beter inspelen op de behoeftes van de doelgroep.

Mocht je al in het bezit zijn van een Instagram bedrijfspagina, check dan je huidige doelgroep via de statistieken. Je kunt hier veel informatie vinden over je volgers, zoals hun leeftijd, locatie en op welke momenten ze actief zijn op Instagram. Neem deze data over je volgers mee bij het bepalen van je Instagram marketing strategie.

Tip: Neem ook een kijkje in je Google Analytics account om je doelgroep te achterhalen of om de data van de websitebezoekers te vergelijken met je Instagram-volgers.

Met welke content wil je je doelgroep en je doelen bereiken?

Nu je voor je bedrijf beschreven hebt wat de doelen zijn en wie de doelgroep is, kun je aan de slag met het maken van een contentplan. De mogelijkheden van content op Instagram ontwikkelen zich vaak, omdat Instagram continu inspeelt op nieuwe trends. Zo werden stories toegevoegd na het succes van “verhalen” op Snapchat en werden Reels toegevoegd na het doorbreken van TikTok.

Op Instagram kun je als bedrijf verschillende soorten content inzetten om je doelgroep te bereiken. Zo kun je posts, stories, reels (korte video’s) en IGTV (lange video’s) plaatsen. Posts en stories zijn hiervan doorgaans het meest gebruikt op Instagram, deze plaatsingen komen in de feed terecht en hebben het meeste vertoningen.

Stap 3: Alleen voor webshops – Instagram shop aanmaken

Sinds enkele jaren is het voor webshops mogelijk om de productcatalogus te koppelen met Instagram. Hierdoor kunnen mensen via Instagram direct jouw producten bekijken, wanneer zij het product willen aanschaffen worden ze doorverwezen naar specifieke productpagina op de website. Zie het als een uitgebreide online etalage. Een groot voordeel van deze in-app shop is dat je de producten kunt taggen in een bericht. Ideaal bij het releasen van een nieuwe collectie of een nieuw product.

Instagram shop instellen

Om een Instagram winkel in te stellen dien je een Facebook winkel aan te maken. Hiervoor heb je ook een Facebook bedrijfspagina nodig. Vervolgens kun je via Handelsbeheer een productcatalogus koppelen. Bekijk hier de handleiding van Facebook over het instellen van een Instagram en Facebook winkel.

 

Stap 4: Beginnen met Instagram advertenties

Wil je gaan starten met adverteren op Instagram? Bedenk dan eerst goed wat je doelen van het adverteren zijn en wie je wilt gaan bereiken met de advertenties. Het bepalen van de doelgroepen is hierbij een belangrijke factor. Twijfel je nog om te gaan adverteren via Instagram? Check dan even de voordelen van adverteren op Instagram:

  • Je kunt nieuwe doelgroepen aanspreken met specifieke targeting op basis van demografische gegevens, interesses, beroepen of geografische gegevens.
  • De resultaten van de advertenties zijn goed meetbaar. Hierdoor kun je goed testen met verschillende type advertenties.
  • Het draagt bij aan de merkbeleving en zichtbaarheid van je organisatie
  • Je kunt gebruikers die eerder in contact zijn geweest met je organisatie opnieuw bereiken door middel van retargeting.

Benieuwd hoe jouw concurrenten adverteren op Instagram? Bekijk het via de tool van Facebook: https://www.facebook.com/ads/library/

Kosten van adverteren op Instagram

Hoeveel kost adverteren op Instagram? Een vraag die altijd oprijst als het om adverteren gaat. Bij het adverteren op Instagram betaal je voor je het aantal kliks of voor het aantal weergaven van je advertentie. De specifieke kosten zijn gebaseerd op de gekozen doelgroep, concurrentie en je gekozen doelstelling.

De kosten voor het adverteren op Instagram kunnen erg variëren. Zo kan de prijs per klik variëren van €0,08 tot €2,50. De prijs per 1000 weergaven kan variëren van €1,15 tot €6,50. De kosten variëren enorm vanwege meerdere factoren. Denk hierbij aan de kwaliteit van de advertentie, de concurrentie op de doelgroep en doelstelling van de campagne. Een campagne met als doelstelling verkeer zal bijvoorbeeld goedkopere klikken opleveren, terwijl een campagne met als doelstelling conversies duurdere klikken zal opleveren. Dit heeft ermee te maken dat een klik vanuit een conversie campagne een stuk waardevoller is, meer concurrentie heeft én direct meer oplevert. Deze doelgroep is dan ook duurder om te bereiken.

Stap 5: Instagram advertentieaccount opstarten

Als je wilt beginnen met adverteren op Instagram kun je ervoor kiezen om je bestaande posts te promoten via je eigen je pagina, maar we raden aan om een advertentieaccount in de Facebook Business Manager aan te maken. Met een advertentieaccount kun je immers specifieke doelgroepen aanspreken, websitebezoekers opnieuw bereiken en beter testen. Daarnaast werkt het een stuk overzichtelijker en kun je de resultaten beter vergelijken. Bijkomend voordeel: Je kunt direct op Facebook en Instagram tegelijk adverteren.

Conversies meten

Om te meten wat de resultaten van je advertenties zijn moet er een code op de website worden geplaatst, dit is de Meta Pixel. In de Facebook Business Manager kun je door middel van een stappenplan de Meta Pixel installeren. Kom je er niet uit? Raadpleeg je webdeveloper om de code op de website te zetten. Naast de Meta Pixel raden we ook aan om de Conversion API op de website te installeren, zodat je first-party data ontvangt.

Stap 6: Een campagne opzetten

Bij het opzetten van een campagne via de Facebook Business Manager kun je kiezen tussen drie fases met elk verschillende doelstellingen. Deze fases zijn vergelijkbaar met de eerste drie fases van de customer journey. Selecteer hier de campagnedoelstelling die het beste bij jouw doel van het adverteren past.

Bekendheid

Bij de doelstelling bekendheid ligt de focus op het weergeven van de advertentie aan mensen die de advertentie het waarschijnlijkst herinneren. Een ideale doelstelling wanneer je je met adverteren wilt richten op meer awareness.

Verkeer

Wanneer je zoveel mogelijk mensen naar je website wilt leiden is de doelstelling verkeer de beste oplossing. Maar ook als je verkeer naar je app of Facebook-evenement wilt is deze doelstelling erg geschikt.

Betrokkenheid

De doelstelling betrokkenheid is gericht op het genereren van interactie met je Facebook- of Instagram pagina. Denk aan: chatberichten, videoweergaven, reacties en opmerkingen op berichten, volgers, pagina vind-ik-leuks en reacties op evenementen. Als je begint met een nieuwe Facebook- of Instagram pagina is dit een goede manier om je pagina een boost te geven.

Leads

Als je de doelgroep wilt bereiken om hun contactgegevens te verkrijgen of om offerte aanvragen te genereren, kies dan voor de doelstelling leads. Met deze doelstelling ligt de focus volledig op het verkrijgen van leads. Dit kan door middel van een formulier op Facebook/Instagram, chatberichten of door een formulier op de website.

App-promotie

Is jouw bedrijf in bezit van een app? Dan kun je door middel van advertenties op Instagram meer app installaties en appgebeurtenissen genereren.

Verkoop

Voor de “warme” doelgroepen is de doelstelling verkoop vaak de goede keuze. Deze doelstelling richt ze op de personen uit de doelgroep die het meest waarschijnlijk overgaan tot koop. Wanneer je in bezit bent van een webshop kun je door middel van deze doelstelling je catalogus promoten.

Stap 7: Targeting met Instagram advertenties

Het grootste voordeel van het adverteren op Instagram is dat je heel specifiek kunt targeten. Op deze manier kun je per fase uit de customer journey een aparte doelgroep selecteren én kun je testen met verschillende doelgroepen. Zo kun je bij de awareness fase een brede doelgroep inzetten en kun je steeds verder in de funnel de doelgroep specifieker maken. Met als overkoepelende doel dat de juiste doelgroep op het juiste moment de juiste boodschap krijgt. Hieronder zijn de verschillende targeting opties met Instagram advertenties beschreven.

Aangepaste doelgroepen

Dit zijn mensen die ooit al eens in contact zijn geweest met jouw merk of bedrijf. Je kunt een klantenlijst uploaden, maar ook doelgroepen targeten van mensen die je website hebben bezocht, interactie hebben gehad met je Instagram pagina of die je app gebruiken. Ook horen hierbij mensen die je producten hebben bekeken in je Instagram winkel of mensen die een video hebben bekeken op je pagina. Door middel van een aangepaste doelgroep kun je mensen retargeten die al erg “warm” zijn voor een conversie, enorm waardevol dus.

Vergelijkbare doelgroepen

Een waardevolle manier om een doelgroep te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd is in jouw bedrijf is het inzetten van vergelijkbare doelgroepen. Op basis van de eerder genoemde aangepaste doelgroep kun je Meta een vergelijkbare doelgroep laten maken. Hierbij bepalen door middel van het algoritme welke mensen vergelijkbare interesses hebben met de mensen uit jouw ingediende aangepaste doelgroep.

Locatie targeting

Door middel van locatie targeting kun je kiezen waar je advertenties zichtbaar zijn. Je kunt kiezen uit landen, provincies, steden, regio’s, postcodegebieden én je kunt een straal om bepaald punt zetten. Daarnaast kun je ook bepaalde gebieden uitsluiten.

Leeftijd en geslacht

Bepaal welke leeftijdscategorie in jouw doelgroep valt, je kunt hierbij een range selecteren tussen 13 en 65+. Ook kun je kiezen om alleen een bepaald geslacht of om beide geslachten te bereiken.

Taal

Vanuit Meta wordt geadviseerd om deze optie niet te veranderen, omdat zij dit zelf automatisch instellen. Wanneer je bijvoorbeeld Franstalige Belgen wilt bereiken is het wel verstandig om dit aan te passen.

Gedetailleerde targeting

Onder gedetailleerde targeting kun je de uit de onderstaande opties kiezen, deze opties kun je met elkaar combineren om je doelgroep te vergroten.

  • Interesses: Hier kun je zoeken naar interesses die passen bij je doelgroep. Dit is erg breed en bestaat uit enorm veel interesses. Denk aan sieraden, pretparken, online marketing etc.
  • Demografische gegevens: Onder demografische gegevens horen gebeurtenissen zoals bijna jarig, onlangs verhuisd of verloofd. Dit zijn gegevens die Meta kan bepalen op basis van iemands profiel en activiteiten.
  • Gedrag: Targeten op basis van gedrag heeft de bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden: Mensen met een Iphone SE of mensen die veel reizen.

Geen targeting

Het klinkt misschien gek, maar de afgelopen tijd worden er steeds betere resultaten behaald met campagnes zonder targeting. Hierbij laat je het bepalen van je doelgroep volledig over aan het algoritme van Meta. Let hierbij wel op dat je dit niet direct inzet als je begint met adverteren, het algoritme heeft namelijk data nodig om te bepalen wat de juiste doelgroep is.

Plaatsingen

Bij het inrichten van je campagne kun je kiezen op welke platformen je wilt dat je advertenties terecht komen. Hier kun je kiezen voor automatische plaatsingen (Meta bepaald hier zelf waar de advertentie het best tot zijn recht komt) en handmatige plaatsingen. Wil je bijvoorbeeld alleen op Instagram adverteren, kies dan voor handmatige plaatsing en selecteer alleen de plaatsingen op Instagram.

Stap 8: Verschillende type Instagram advertenties inzetten

Op basis van je campagnedoelstelling krijg je meerdere mogelijkheden voor advertenties. Allereerst is het mogelijk om te adverteren met foto’s en video’s in een post of story. Deze advertenties komen vervolgens direct op verschillende plekken in Instagram terecht. We raden aan om verschillende afmetingen foto’s en video’s te gebruiken, zodat de advertentie zowel op stories als in de feed er strak uitziet. Je kunt per advertentie-plaatsing namelijk een unieke afmeting selecteren. Daarnaast zijn er nog een aantal andere advertentietypen die je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken.

Foto advertentie

Met een foto advertentie kun je op een eenvoudige manier adverteren. Belangrijk bij een foto advertentie is dat je hem in meerdere afmetingen maakt (voor de verschillende plaatsingen) of dat je hem per plaatsing bijsnijd naar het juiste formaat.

Video advertentie

Een video advertentie is een goede manier om met een advertentie een verhaal te vertellen aan je publiek. Daarnaast is een video een goede stopper om de aandacht te trekken. De afgelopen periode is een sterke stijging te zien in de resultaten van video advertenties.

Instagram story advertentie

Video’s en foto’s kun je ook in een Instagram story advertentie verwerken. Een story advertentie heeft een verticaal formaat, waardoor je je afbeelding of video moet bijsnijden om er het maximale uit te halen. Een story advertentie mag maximaal 15 seconden duren.

Instagram reels advertentie

Het nieuwste type advertentie in Instagram is het adverteren in Instagram Reels. Hier kun je adverteren met video’s van maximaal 45 seconden. Evenals bij een story advertentie is de afmeting van een reels advertentie ook verticaal (9:16). Omdat er bij Instagram Reels gebruik wordt gemaakt van korte video’s is het enorm belangrijk om direct vanaf het begin van de video de aandacht te trekken.

Carrousel advertenties

Carrousel advertenties zijn de oplossing wanneer je meerdere foto’s of video’s in één advertentie wilt verwerken. Per afbeelding of video kun je vervolgens een unieke kop, beschrijving en URL toevoegen. Dit is bijvoorbeeld een goede manier om verschillende productcategorieën naar voren te laten komen.

Collectie advertentie

Voor webshops is er de mogelijkheid om een collectie advertentie te maken. Dit is een advertentie waarbij de producten in een carrousel te zien zijn. Dit is goede manier om specifieke producten te laten zien aan iemand die dit product eerder heeft bekeken.

Beeldmateriaal maken

Het beeldmateriaal van de advertentie wordt steeds belangrijker, vanwege de vele prikkels op social media moet je opvallen om de aandacht van de doelgroep te krijgen. Hiervoor is een simpele foto van product vaak niet meer genoeg. Door middel van tools zoals Canva en Bannersnack kun je beeldmateriaal van hoge kwaliteit genereren. Via deze tools kun je het beeldmateriaal in verschillende formaten verwerken. Voeg hierin ook altijd een logo van je merk of bedrijf toe, zodat de doelgroep jouw logo herkent als ze deze nog een keer zien. En houdt de focus op het product, dat is immers hetgeen dat je wilt verkopen.

Advertentietekst schrijven

Om een goede advertentietekst te schrijven dien je in de huid van jouw doelgroep te kruipen en rekening te houden met de fase in de customer journey. Elke fase heeft een andere boodschap, door middel van de advertentietekst kun je deze boodschap overbrengen. Maar net zoals bij het beeldmateriaal is het ook bij de advertentietekst belangrijk om de aandacht te trekken. Dit kun je doen door een pakkende eerste zin of bijvoorbeeld door het gebruik van smileys. Ook de koptekst kun je goed gebruiken om zowel de aandacht te trekken als om de call to action duidelijk te maken.

Als de advertentie helemaal klaar is klik je op publiceren gaan de robots van Meta aan de slag om je advertentie te beoordelen op basis van de richtlijnen en regels. Dit duurt meestal minder dan 24 uur. Wanneer de advertentie is goedgekeurd zal deze automatisch geplaatst worden.

 

Stap 9: KPI’s om succes te meten met je Instagram advertenties

Natuurlijk is het interessant om te weten wat Instagram adverteren kost en hoe je advertenties kunt inzetten. Maar nog belangrijker is het om te weten of de kosten die je maakt zinvol besteed zijn. Door KPI’s op te stellen voor je Instagram advertenties kun je bepalen of de gewenste resultaten worden behaald. Per fase uit de customer journey gelden er andere KPI’s.

Tijdens de awareness fase ligt de focus nog niet op conversies, maar gaat de focus uit naar merkbekendheid. Voorbeelden van KPI’s uit de awareness fase zijn advertentievertoningen en het doorklikratio op advertenties. Wanneer je met de advertenties de focus legt op conversies, zullen KPI’s zoals ROAS (Return On Ad Spent) en CPA (Cost Per Acquisition) van toepassing zijn.

Probeer ook de frequentie goed in de gaten te houden. Dit geeft namelijk aan hoe vaak een persoon gemiddeld dezelfde advertentie heeft gezien. Wanneer de frequentie boven de 5 komt wordt dit door de doelgroep als erg vervelend ervaren. Een goede oplossing is het inzetten van meerdere advertenties per doelgroep.

Meer weten over Social media advertising? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over adverteren op Instagram?
Adverteren op Instagram Adverteren op Instagram